Du hjälper din kund vid ett tandläkarbesök

Som personlig assistent är dina ben, armar, lungor och hjärna kunden behjälplig. Det innebär rent konkret att din kropp och dina hjärna är din kunds under den tid som du arbetar och att du - inom rimlighetens gränser - ställer upp och hjälper personen i fråga att få en vardag som är så pass lik den vardags om kunden haft innan exempelvis olyckan inträffade.

Kunden önskar vad han/hon vill göra och det ligger på ditt ansvar att se till att dessa önskemål sätts i praktiken. Om det sedan handlar om att ta sig till den dagliga verksamheten, till arbetet, skolan, om att gå på bio eller på någon konsert är i sammanhanget sekundärt - själva andemeningen är densamma oavsett. Det innebär även attd u är den som hjälper till med att vardagens alla måsten tas om hand. Detta kan innebära att du får följa med till läkaren för olika undersökningar, det kan handla om att du får följa med då din kund rehabiliteringstränar eller om att gå till en tandläkare.

Det senare kan vara speciellt sett till att många hamnar i en slags frågeställning vid sådana lägen. Det vill säga - vad ska jag som assistent göra och vad ska den tandläkare vi besöker göra? Svaret är enkelt och fullkomligt logiskt. Ni gör era respektive jobb.

Är din kund inbokad hos en tandläkare i Bromma, tex https://www.tandläkarebromma.nu, så är det din uppgift att se till att A) ni är där på utsatt tid - du bokar färdtjänst, du har sett till att det finns hemresa, att kunden är klar med alla bestyr - och att B) du hjälper kunden att komma på plats i tandläkarens stol. Därefter tar kundens tandläkare i Bromma över och det innebär att ditt arbete påbörjas igen så fort undersökningen/behandlingen är över. En tandläkare ska inte behöva utföra några lyft (men han/hon kommer förmodligen att vara behjälplig vid sådana ändå) och han ska inte behöva dra exempelvis en rullstol. Däremot så finns det andra frågor som du som assistent kan försöka ta reda på innan - detta i syfte att underlätta ditt eget arbete.

Finns det hiss hos denna tandläkare?

Vilka rättigheter och skyldigheter har du som personlig assistent egentligen? Det är en fråga som kan komma att ställas vid exempelvis ett besök hos en tandläkare och där det visar sig att denne inte har någon hiss eller på alla andra tänkbara sätt saknar en handikappanpassad mottagning?

Du ska inte behöva bära din kund uppför en massa trappor. Där måste du också förbereda dig och kanske ringa den tandläkare där ni bokat tid för att klargöra sådana frågor innan. Dels för att spara in bekymmer och dels också för att se om ni är berättigad extrapersonal under just det här passet. Det är ni förmodligen.

Kolla även om behandlingen förväntas bli smärtsam eller om någon typ av smärtstillande medicin förväntas ges efteråt - i så fall: hur kan den kombineras med den ordinarie medicineringen? Var noga med sådana detaljer och slipp en massa bekymmer och obehagliga överraskningar.

Det kanske är bättre att boka en tid hos en annan tandläkare som har sin mottagning på bottenplan än att fortsätta gå till den vars mottagningen ligger på ett plan där ni måste ta trapporna? Rådgör och ventilera med din kund och försök diskutera fram en rimlig lösning.

1 aug 2018


Välkommen

På denna blogg diskuteras framförallt personlig assistans och relaterade ämnen men ävem övriga ämnen som är relaterade till vård och omsorg.