Ont i rygg och nacke? Så ska du göra enligt kiropraktorerna

Att man har ont i rygg och nacke är inget ovanligt. Förr i tiden kanske det berodde på obekväma arbetsställningar och tunga lyft. Idag kanske det beror mer på att vi tittar väldigt mycket nedåt på skärmar. Oavsett var problemen kommer ifrån kan en kiropraktor hjälpa dig med smärtan. Så här säger de att man ska göra: 

Undvik sit-ups

Det stämmer bra att starka magmuskler kan hjälpa till att reducera ryggont. Samtidigt är övningen något man bör undvika ifall man redan har ont i ryggen. Sit-ups och liknande övningar kommer enbart att förvärra smärtan. Bättre är att göra den så kallade ”plankan”, när du ligger mage och sedan lyfter din kropp så att du balanserar på händer och tår. Nästan som en armhävning, ungefär. Håll sedan poseringen så länge du kan och försök öka tiden med varje försök. Det här kommer att träna magen utan att du gör smärtan i ryggen värre. Snarare kan smärtan lätta. 

Sluta stirra in i telefonen

Det mänskliga huvudet är tungt för nacken att bära. När du tittar på telefonen närmar sig haken bröstkorgen, samtidigt som din nacke kurvas en hel del. Fråga valfri kiropraktor och de kan intyga att ställningen inte är bra för din nacke. Ju längre bort huvudet är från axlarna medan vi tittar ned på telefonen, desto mer belastar det musklerna. Det bästa sättet att lösa detta är att hålla telefonen högre upp, så att du tittar rakt fram. 

Gå och få en massage

En massage kan hjälpa mot flera olika typer av besvär. En kiropraktor kan rekommendera att man gör detta om man har spänningshuvudvärk. En massör kan då lätta på spänningen i axlar, käke och nacke. Att hitta en massör är mycket enkelt idag. Gör bara en sökning på ”massör” och sedan ditt ortsnamn, till exempel ”massör i Vallentuna” (ersätt Vallentuna med orten du bor på). På så vis bör du få flertalet relevanta träffar. Samma med kiropraktor; behöver du en sådan kan du helt sonika söka på ”Kiropraktor Vallentuna” och få flertalet relevanta träffar. Vallentuna är en ganska liten ort utanför Stockholm, så du behöver inte bo mitt i storstaden för att åtnjuta ett gott tjänsteutbud. 

Rör på dig

Att vara stilla för länge i någon position – sittandes eller ståendes – kan få ryggsmärta som konsekvens. Ju mer du rör på dig, desto mer stretchar du dina muskler och vänjer din kropp vid fysisk aktivitet. Det här borgar för en rygg som inte är särskilt benägen att få ont. Åtminstone inte i jämförelse med någon som sitter eller står still väldigt långa stunder om dagarna. 

16 jun 2018


Välkommen

På denna blogg diskuteras framförallt personlig assistans och relaterade ämnen men ävem övriga ämnen som är relaterade till vård och omsorg.